|
|
|
Sdr. Strømfjord
SAS-flyet fra København,
passagerne til Grønland er gået fra borde
og
de nye passagerer til Danmark går
ombord, turen tog omkring 4½ time. Der var den pudsighed at der også var
en tidsforskel på 4 timer, så vi landede ca. på samme tidspunkt, som vi
vi fløj fra København - nemlig ved 12-tiden
|
En Sikorsky S-61
helikopter i Søndre
Strømfjord, det skete sjældent at vi fløj
videre
med disse store helikoptere, ofte
var det Sikorsky S-58, nogle maskiner som havde fløjet i Vietnam under
krigen, der bragte os 4
timer og 600 km længere nordpå via
Jakobshavn |
Vejskilt til hele
verden - afstanden i
flyvetimer, skiltet er velkendt af alle
som kommer
gennem lufthavnen i
Sdr. Strømfjord som dengang også
husede den
amerikanske base
"Sonder Strom" |
|
|
|
|
|
|
Jacobshavn by ud over fjorden som
byen tog sig ud fra mit hotelværelse
på Hotel Hvide Falck. Billedet er taget
d. 24 januar 1976 |
Maarmorilik set
fra luften, det er taget
fra den øverste platform hvor man kørte
ind i
minen med bjergbanen. Det var
på det tidspunkt den højeste beliggende
mine i verden, nemlig 600 meter over
havets overflade |
Fjorden ved
Maarmorilik ved havblik.
Når vejret var stille, var det som regel
meget
stille, men på bare et kvarter
kunne vejret fuldstændig ændre karakter,
det var meget fascinerende. |
|
|
|
|
|
|
Minebyen
Maarmorilik
set fra en helikopter ude
over
fjorden |
Bjergbanen eller
hoisten op til minen,
i de første år havde vi to små
mandskabskabiner
som vi så udskiftede med en saltvandstank, når alle folk på et skift
var kørt op
i minen.
De to gutter er i øvrigt Asger og Bengt |
Mig selv ved
kontrolpulten i hoisten (svævebanen).
De sidste halvandet år i Maarmorilik,
hørte jeg
med i det team der kørte hoisten.
Det skete at vi
måtte
stoppe banen hvis det blev
storm (Windspeed) og så kunne de
der var i
minen, sagtens være tvunget
til at blive deroppe i det meste af et døgn
|
|
|
|
|
|
|
Otto Kongerslev
|
Gerner |
Vilfred |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aftegningen på
bjerget gav navn
til minen, da billedet er taget
ved vintertide er det en
smule
svært at se aftegningen på dette
billede |
Med
den gamle personbane på vej
op til minen, de to store huller
lidt ude til venstre
er dog til
malmbanen, det var den der
transporterede malmen ned
på jorden til Møllen, eller opberedningsanlægget, hvor den blev forarbejdet |
I et af minens
lunchroom, jeg selv forrest. Dette er lunchrummet på "600
meteren"
- i daglig tale, det var serviceplanet, selve brydningsområdet lå 100 meter højere
oppe |
|
|
|
|
|
|
|
På vej ind i drift 3.
Minegangene på 600
m niveau kaldtes for drifter, billedet er
taget i
drift to, og de to gutter, Asger
og Bengt, er på
vej
ind i det vi kaldte drift 3, hovedgangen
på vores plan |
Drift 2, helt fremme ser vi
det sted hvor de
to fyre fra før drejer til højre. Inde til venstre
ses
vores varehus og til venstre efter
varehuset er der en trævæg ind til
vores"First-Aid"-(førstehjælpsrum). |
Miners på job oppe i selve
minen. Først blev der boret en masse huller i en ganske bestemt
rækkefølge, derefter blev borehullerne
fyldt op med sprængstof, oftest
dynamit og amex, derefter forbundet elektrisk og så kunne der sprænges -
eller skydes som, vi sagde |
|
|
|
|
|
|
Malmbanen med den
nye personkabine sat på, det var jo nærmest ren luksus
for dem som
skulle i minen
|
Ny personbane igen
|
Ny personbane igen |
|
|
|
|
|
|
For foden af
"Englen" med
Maarmorilik i baggrunden.
Faktisk er det min kollega
Martin der står der midt i
.
|
Udsigt
fra Maamorilik ud af fjorden ved vintertide - storslået ikke sandt! |
Vi havde en
velassorteret butik i
Maarmorilik, og her er det vores
købmand Svend der
får sig en
snak med en af kunderne. Det
hele var faktisk rimeligt billigt,
f.eks. kostede en flaske
"Canadian Club" whisky kun 30 kr,
senere blev der så indført spiritus-
rationering og så var det slut
|
|
|
|
|
|
|
Skt. Hans 1979 |
Skt. Hans 1979 |
Skt. Hans 1979
|
|
|
|
|
|
|
Skt. Hans 1979 |
Skt. Hans 1979 |
Skt. Hans 1979
|
|
|
|
|
|
|
Skt. Hans 1979 |
Skt. Hans 1979 |
Skt. Hans 1979
|
|
|
|
|
|
|
Skt. Hans 1979
|
Skt. Hans 1979
|
Skt. Hans 1979
|
|
|
|
|
|
|
|
Sankt Hans 1976
foran appartement,
funktionærboligerne. Vi er i gang med
at synge
midsommervisen foran bålet,
faktisk står jeg selv lige midt i billedet
med lyseblå cowboy bukser og bøjet
venstreben
|
Der blev danset
på et par flåder der var lagt ud i vandet, på den yderste flåde var
der overdækket med borde og stole, så man kunne sidde ned og nyde et
eller andet drikkeligt |
Sniger Hans og jeg på
lokomotiv i minen |
Vi bliver selvfølgelig også ældre: Her ses
Hans til sin 60-års fest d. 25. august 2007 |
|
|
|
|
|
|
Påskefrokost
er ved at blive rettet til, det er vores kok Erik Skarvil man ser på
billedet |
Herover
er det så julefrokost der er dækket op til, udover de ca. 300 fast
ansatte, var der mange der havde deres familier på besøg i julen,
Greenex betalte alt incl. rejsen for familien, så vi var faktisk
temmelig forkælede, selvom der var mange der ikke kunne se det
|
-
og
så er der da også det lmindelige frokost-bord til hverdag, hvis nogen
gik sultne fra
bordet, var det bestemt deres eget problem
|
|
|
|
|
|
|
Til
jul var der alt hvad man kunne ønske sig af lækkerier, konfekt,
chokolade, kransekage, lagkage, frugt o.s.v. |
Bunkhouse 7 hvor
jeg boede til sidst, det var
den sidste af 3 lignende barakker der
blev bygget, det
var ren svir at komme til at bo der, det kræved en vis anciennitet - af
samme årsag blev det også kaldt "De Gamles Hjem", |
Fra min stue,
min skrivepult, der er blevet skrevet utallige breve her. Jeg sendte i
hvert fald 4-5 breve hver eneste dag hele året rundt. Et af dem var så
stort at jeg måtte sende det som pakke, det var på 47 tætskrevne A-4 ark - stik
den!
|
|
|
|
|
|
|
Stuen fra en
anden vinkel, med lidt lampetter og billeder på væggen, så følte man
sig faktisk hjemme og savnede egentlig ikke Danmark |
Man måtte jo
have både TV og musik.
Fjernsynet er gået til for mange år
siden, men
anlægget spiller stadig
fortrinligt og kan spytte 400 watt ud
i
kvadrofoni, men i dag er det mit
barnebarn der har det.
|
Sikorsky-S58
lander i Maarmorilik, i øvrigt med min far og mor ombord, de var på besøg
deroppe sommeren 1977,
Børge "heliport" står og tager imod. |